polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy polecamy

STATUT

OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA W GĄSKACH, zwane dalej OSP.
2. Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. nr 79, poz. 855 tekst jednolity ze zm.) oraz ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1229 tekst jednolity ze zm.), a także niniejszego statutu.
3. Stowarzyszenie OSP posiada osobowość prawną.
4. Siedzibą OSP są Gąski
§ 2
1. Terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą, miejscowości położone w gminie oraz w rejonie pomocy wzajemnej.
2. Stowarzyszenie OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
1. Ochotnicza straż pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła i flagi organizacyjnej.
§ 4
Działalność OSP opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw OSP może zatrudniać pracowników.

ROZDZIAŁ II

CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 5
1. Celem stowarzyszenia jest:
1) prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowymi i innymi podmiotami.
2) udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.
3) informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.
4) rozwijanie wśród członków ochotniczej straży pożarnej kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.
5) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
6) działania na rzecz ochrony środowiska.
7) udział w obronie cywilnej.
8) Ratownictwo i ochrona ludności.
§ 6
1. Zadania i cele wymienione w § 5 ochotnicza straż pożarna realizuje przez:
1) organizowanie zespołów do ustalania stanu ochrony przeciwpożarowej oraz przygotowywania informacji o powyższym.
2) przedstawianie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej.
3) organizowanie, spośród swoich członków, pododdziałów pożarniczych.
4) prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP.
5) organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
6) organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej.
7) organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną.
8) prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
§ 6a
1. Działalność określona w § 5 i § 6 jest wyłączną działalnością statutową Związku i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna.
2. Walne zebranie członków określa przedmiot działalności nieodpłatnej i odpłatnej.
3. Przedmiotem działalności nieodpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest w szczególności .:
- udział w akcjach ratowniczych,
- udział w szkoleniach.
4. Przedmiotem działalności odpłatnej, o której mowa w ust. 1 jest:
- organizowanie wystaw i imprez kulturalnych, rozrywkowych i sportowych,
5. Przedmiot statutowej działalności odpłatnej nie może pokrywać się z przedmiotem działalności gospodarczej OSP.

ROZDZIAŁ III

CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7
Członkowie OSP dzielą się na:
1) członków czynnych, w tym członków młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,
2) członków wspierających,
3) członków honorowych.
§ 8
1. Członkami czynnymi OSP mogą być:
1) Pełnoletni obywatele polscy i cudzoziemcy mający stałe miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie pozbawieni praw publicznych,
2) małoletni w wieku od 16 do 18 lat oraz za zgodą przedstawicieli ustawowych małoletni poniżej 16 lat, jeżeli deklarują i dają rękojmię czynnego uczestnictwa w realizacji celów OSP.
§ 9
Członek czynny aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i składa przyrzeczenie następującej treści:
"W pełni świadom obowiązków strażaka ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem ochotniczej straży pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia".
§ 10
1. Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej mogą zostać osoby:
- w wieku 16-18 lat, po złożeniu przyrzeczenia,
- w wieku poniżej 16 lat, po uzyskaniu zgody opiekunów ustawowych i złożeniu przyrzeczenia.
2. Członkom młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku od 16 do 18 lat przysługuje bierne i czynne prawo wyborcze.
3. Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych przez OSP.
§ 11
Członkowie czynni mają prawo:
1) wybierać i być wybieranymi do władz OSP z wyjątkiem małoletnich poniżej 16 lat.
2) uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu.
3) wysuwać postulaty i wnioski wobec władz OSP.
4) korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
5) używać munduru, dystynkcji i odznak.
§ 12
Do obowiązków członka czynnego należy:
1) aktywne uczestniczenie w działalności OSP.
2) przestrzeganie postanowień niniejszego statutu jak też regulaminu i uchwał władz OSP.
3) podnoszenie poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym.
4) dbanie o mienie OSP.
5) regularne opłacanie składek członkowskich.
§ 13
Spośród pełnoletnich członków czynnych tworzy się jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 14
Członkostwo ustaje na skutek:
1) skreślenia z listy lub wykluczenia członka czynnego,
2) skreślenia z listy członków czynnych dokonuje zarząd OSP w następujących przypadkach:
a) rezygnacji z członkostwa złożonej przez członka na piśmie.
b) nie usprawiedliwionego zalegania przez członka z opłatą składek za okres przekraczający 12 miesięcy, mimo upomnienia.
c) śmierci członka.
3) wykluczenia członka czynnego dokonuje zarząd OSP w następujących wypadkach:
a) prowadzenia działalności sprzecznej z niniejszym statutem.
b) popełnienia czynu, który dyskwalifikuje daną osobę jako członka OSP lub godzi w dobre imię OSP.
4) przed podjęciem uchwały w sprawach określonych w ust. 2 pkt. 2 i w ust. 3 zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
5) od uchwały zarządu w sprawie, o której mowa w ust. 2 pkt. 2 i ust. 3, członek OSP może odwołać się w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu do walnego zebrania, którego uchwała jest ostateczna.
6) do czasu rozpatrzenia odwołania członek zwyczajny nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych niniejszym statutem.
7) skreślenie z listy członków zobowiązuje do zwrotu umundurowania i innych przedmiotów należących do OSP.
§ 15
1. Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna bez względu na jej miejsce zamieszkania i siedzibę w kraju lub za granicą, która zadeklaruje wspomaganie działalności OSP finansowo lub w innej formie i za swą zgodą zostanie przyjęta przez zarząd OSP .
2. Członek wspierający może opłacać składkę członkowską w zadeklarowanej przez siebie wysokości.
§ 16
1. Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna , bez względu na miejsce zamieszkania, szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie OSP.
2. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
3. Członkowie wspierający i honorowi ma prawo:
- wybierać i być wybierani do władz OSP,
- uczestniczyć w walnym zebraniu z prawem głosu,
- korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
- używać munduru i odznak,
- uczestniczyć w pracach i imprezach organizowanych przez OSP.

ROZDZIAŁ IV

WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 17
Władzami OSP są:
1) walne zebranie członków,
2) zarząd,
3) komisja rewizyjna.
§ 18
1. Uchwały władz OSP zapadają zwykłą większością głosów oddanych, chyba że przepisy niniejszego statutu stanowią inaczej.
2. Uchwały dotyczące zmian we władzach OSP, wystąpienia ze Związku OSP RP oraz w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości powinny być podjęte w obecności co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania.
§ 19
1. Wybory władz OSP odbywają się w głosowaniu tajnym lub jawnym.
2. Kadencja władz OSP trwa 5 lat i kończy się z chwilą powołania nowych władz.
3. Nie można łączyć funkcji członka zarządu i komisji rewizyjnej.
WALNE ZEBRANIE CZŁONKÓW
§ 20
1. Walne zebranie członków jest najwyższą władzą OSP.
2. Do kompetencji walnego zebrania członków, oprócz innych spraw wymienionych w niniejszym statucie, należy:
1) wysłuchanie i zatwierdzenie sprawozdań Zarządu z działalności OSP.
2) wysłuchanie sprawozdania komisji rewizyjnej z działalności OSP.
3) udzielenia absolutorium zarządowi OSP.
4) uchwalenie programu działania i budżetu OSP.
5) wybór, spośród siebie zarządu w liczbie od 5 do 10 osób, z zachowaniem większości osób pełnoletnich.
6) wybór spośród siebie komisji rewizyjnej, w liczbie od 3 do 5 osób.
7) uchwalenie statutu OSP lub jego zmianę.
8) ustalanie wysokości składki członkowskiej.
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych przekraczających zwykły zarząd, w szczególności nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążenia.
10) rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP.
11) wybieranie spośród siebie delegatów w skład władz Związku OSP RP.
12) podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP.
13) nadawanie członkostwa honorowego OSP.
14) podjęcie uchwały o rozwiązaniu OSP.
§ 21
1. Walne zebranie członków OSP może być zwyczajne, sprawozdawcze oraz nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebranie członków OSP jest zwoływane raz na 5 lat, a sprawozdawcze raz na rok.
3. Zwyczajne walne zebranie członków i walne zebranie sprawozdawcze zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
4. W razie nie odbycia się walnego zebrania w ustalonym terminie z powodu braku wymaganej liczby członków czynnych, zarząd jest zobowiązany przed upływem 14 dni zwołać ponownie walne zebranie z takim samym porządkiem obrad. Walne zebranie zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych członków z wyjątkiem uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i zmian w statucie .
§ 22
1. Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP zwoływane jest przez zarząd OSP:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie komisji rewizyjnej OSP,
3) na żądanie minimum połowy liczby członków czynnych OSP,
4) na żądanie związku OSP RP.
2. Nadzwyczajne walne zebranie członków OSP powinno się odbyć w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc od podjęcia inicjatywy lub zgłoszenia żądania.
3. Porządek nadzwyczajnego walnego zebrania, spośród spraw określonych w § 20 ust. 2 ustala władza lub osoby uprawnione do żądania zwołania takiego zebrania.
4. Nadzwyczajne walne zebranie OSP może odwołać członka zarządu lub komisji rewizyjnej przed upływem terminu kadencji władz OSP i powołać w to miejsce innego członka zarządu lub komisji rewizyjnej na czas do odbycia zwyczajnego walnego zebrania.
§ 23
1. Przebieg walnego zebrania OSP oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
2. Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków czynnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz zmiany statutu i rozwiązania OSP są podejmowane większością 2/3 ogólnej liczby głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków czynnych.
ZARZĄD
§ 24
1. Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika, dwóch lub trzech wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik sprawuje funkcję wiceprezesa.
2. Zarząd może wykluczyć ze swojego składu i dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu.
§ 25
Do zadań zarządu należy:
1) reprezentowanie interesów OSP.
2) realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania.
3) zwoływanie walnego zebrania.
4) zawiadomienie sądu rejestrowego o zmianie statutu oraz zmianach w składzie zarządu i komisji rewizyjnej w możliwie najszybszym terminie.
5) udzielanie niezbędnych wyjaśnień organowi nadzorującemu.
6) opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie opracowań z ich wykonania walnemu zebraniu.
7) zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych i innych zobowiązań majątkowych w zakresie zwykłego zarządu.
8) przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP.
9) przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak.
10) tworzenie jednostek operacyjno-technicznych.
11) organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych.
12) dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań.
13) rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP.
14) wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu.
PREZES
§ 26
1. Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje pracami zarządu.
2. W razie nie obecności Prezesa Zarządu czynności o których mowa w ust. 1 wykonuje jeden z wiceprezesów i skarbnik.
§ 27
Posiedzenia zarządu odbywają się według potrzeb, co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 28
Umowy, pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisuje w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
NACZELNIK
§ 29
Naczelnik kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.
Do naczelnika należy:
1) Podejmowanie we współdziałaniu z samorządem gminnym i Komendą Powiatową/Miejską PSP - przedsięwzięć dot. przygotowania OSP do działań ratowniczych oraz uczestniczenia w tych działaniach,
2) Kierowanie całokształtem działalności OSP i nadzór nad jej gotowością bojową,
3) Wyznaczenie członków OSP do wykonania zadań operacyjno-technicznych.
4) Organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP, oraz wnioskowanie o udział w szkoleniach organizowanych przez PSP wytypowanych członków OSP.
5) Czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP.
6) Kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą.
7) Kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych.
8) Dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości spowodowanie jak najszybszego ich usunięcia.
9) Opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony ppoż. miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
10) Dokumentowanie działalności podejmowanych działań, sporządzanie sprawozdań i wnioskowanie o wypłacenie z budżetu gminy ekwiwalentu pieniężnego dla strażaków biorących udział w działaniach ratowniczych, pracach gospodarczych lub szkoleniu,
11) Informowanie Zarządu OSP o zaistniałych problemach w oraz wnioskowanie sposobu ich usunięcia,
12) Przygotowanie drużyn OSP do udziału w zawodach sportowo-pożarniczych,
§ 30
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
1) pochwałę ustną,
2) pochwałę w rozkazie naczelnika ,
3) wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
4) sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 31
Za niewłaściwe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
1) upomnienie ustne,
2) nagana w rozkazie naczelnika ,
3) wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
KOMISJA REWIZYJNA
§ 32
1. Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
1) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich.
2) składanie na walnym zebraniu sprawozdania z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP.
3) przedstawianie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności.
4) wnioskowanie o udzielenie zarządowi absolutorium.
2. Komisja rewizyjna OSP może dokooptować do swojego składu nowych członków, na miejsce ustępujących, w liczbie nie przekraczającej 1/3 jej składu.
3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
1) być członkami zarządu, małżonkami członków tego Zarządu ani pozostawać z członkami tego zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia,
2) być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej,
3) otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości wyższej niż określone w art. 8 pkt. 8 ustawy z dnia 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. (Dz.U. Nr 26, poz. 306 ze zm.)
§ 33
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 34
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
SEKRETARZ
§ 35
Zapewnia warunki prawidłowej działalności organizacyjnej Zarządu OSP poprzez prowadzenie następujących prac administracyjno-biurowych :
1) zawiadamianie członków OSP i jej zarządu oraz gości zaproszonych o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad walnego zebrania członków OSP oraz posiedzenia zarządu OSP,
2) przygotowywanie list obecności uczestników walnego zebrania członków OSP oraz posiedzenia zarządu OSP,
3) staranne prowadzenie oraz przechowywanie w należytym porządku całości dokumentacji organizacyjnej OSP / za wyjątkiem dokumentacji finansowej /, w tym Książki pracy OSP oraz dokumentów z corocznie odbywanych walnych zebrań członków OSP,
4) przyjmowanie i wysyłanie korespondencji OSP,
5) opracowywanie projektów planów działalności OSP oraz sprawozdań z ich wykonania,
6) opracowywanie wniosków odznaczeniowych i prowadzenie ewidencji tych wniosków, a także ewidencji orderów i odznaczeń państwowych oraz odznak pożarniczych - nadanych poszczególnym członkom OSP,
7) wystawianie legitymacji członkowskich członkom OSP,
8) przechowywanie sztandaru OSP i pieczątek OSP.
SKARBNIK
§ 36
1) odpowiada za prawidłowe - zgodne z przepisami prowadzenie dokumentacji finansowej OSP,
2) odpowiada za prawidłowe prowadzenie wszelkich rozliczeń finansowych, właściwą ich ewidencję oraz za odpowiednie przechowywanie dokumentów finansowo-księgowych OSP,
3) wraz z prezesem lub z wiceprezesem OSP podpisuje wszelkie dokumenty finansowe,
4) wraz z prezesem OSP jest odpowiedzialny za prawidłowe - zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami - wydatkowanie środków pieniężnych OSP, jak również - za należyte zabezpieczenie gotówki przed kradzieżą,
5) opracowuje projekty rocznego planu finansowego OSP oraz sprawozdania z jego wykonania,
6) opracowuje projekt rocznego sprawozdania finansowego OSP, który następnie - po jego zatwierdzeniu przez walne zebranie członków powinien być dołączony do rocznego zeznania o wysokości osiągniętego dochodu przez OSP jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych / CIT-8 /, które należy złożyć do urzędu skarbowego w ciągu 10 dni od daty odbycia w/w walnego zebrania członków OSP - najpóźniej do dnia 31 marca,
7) prowadząc obsługę kasową OSP jest zobowiązany złożyć prezesowi OSP pisemne oświadczenie o ciążącej na nim odpowiedzialności materialnej w tym zakresie,
8) przyjmuje wpłaty rocznych indywidualnych składek członkowskich OSP - sprawując jednocześnie nadzór nad systematycznym ich wpłacaniem przez poszczególnych członków OSP, a następnie - corocznie dokonuje wpłaty do Zarządu Oddziału Gminnego / równorzędnego / Związku OSP RP zbiorowej składki członkowskiej OSP - z tytułu jej przynależności do Związku OSP RP - w wysokości określonej przez Zarząd Oddziału Gminnego Związku.
GOSPODARZ
§ 37
Jest odpowiedzialny za:
1) utrzymywanie strażnicy i jej otoczenia w należytym porządku i czystości, a także za właściwe zabezpieczenie budynku przed kradzieżą,
2) dopilnowywanie terminów ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej samochodów oraz budynków OSP,
3) bieżącą eksploatację strażnicy, w tym m.in. wypożyczanie jej pomieszczeń, sprzętu itp.
4) dopilnowywanie utrzymywania przez członków Jednostki Operacyjno-Technicznej OSP w należytej czystości i porządku posiadanego przez nich sprzętu ratowniczego oraz urządzeń łączności i sygnalizacji alarmowej - zgłaszanie naczelnikowi OSP o wszelkich nieprawidłowościach i niedociągnięciach w tym zakresie,
5) prowadzenie magazynu OSP - w związku z tym jest zobowiązany złożyć prezesowi OSP pisemne oświadczenie o ciążącej na nim odpowiedzialności materialnej w tym zakresie,
6) prowadzenia ewidencji inwentarza i sprzętu OSP w księdze inwentarzowej,
7) przedkładanie Zarządowi OSP wniosków w sprawie przeprowadzenia wszelkich renowacji, napraw i zakupów z tym związanych.
KIEROWCA KONSERWATOR
§ 38
1) dbanie o powierzony jednostce sprzęt i wyposażenie techniczne,
2) sprawdzenie stanu technicznego powierzonego sprzętu, prowadzenie obsługi codziennej i okresowej sprzętu silnikowego, utrzymywanie go w stanie gotowości bojowej, a po użyciu (akcja, ćwiczenia) doprowadzenie do ponownej gotowości bojowej,
3) niezwłoczne przybycie na sygnał alarmu do wyznaczonego miejsca,
4) prowadzenie niezbędnej dokumentacji eksploatacji urządzeń,
5) prowadzenie pojazdu i obsługa urządzeń technicznych podczas akcji ratowniczych i ćwiczeń,
6) przestrzeganie zasad i przepisów bhp,
7) poddanie się okresowym badaniom lekarskim (do 55 lat - co 5 lat, powyżej 55 lat - co 2 lata),
8) poddanie się okresowym badaniami psychologicznym (co 5 lat lub doraźnie jeżeli występują ku temu przesłanki),
9) wykonywanie rozkazów i poleceń dowódców oraz przestrzeganie wymaganej dyscypliny.
PRZEWODNICZĄCY KOMISJI REWIZYJNEJ
§ 39
1) kieruje pracami Komisji - zasady działania Komisji Rewizyjnej OSP określa Statut OSP,
2) zwołuje posiedzenia Komisji - wg potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku - i im przewodniczy,
3) zarządza dokonanie czynności kontrolnych przez wytypowanych członków Komisji, przy czym nie rzadziej niż raz w roku - zarządza kontrolę całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki materiałowej, stanu materiałów pędnych, gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich przez poszczególnych członków OSP,
4) składa na walnym zebraniu członków OSP sprawozdanie z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP oraz wniosek w sprawie absolutorium dla Zarządu OSP,
5) ma prawo uczestniczyć / z głosem doradczym / w posiedzeniach Zarządu OSP.

ROZDZIAŁ V

MAJATEK, FUNDUSZE i DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA OSP
§ 40
1. Majątek i fundusze OSP powstają z:
1) składek członkowskich,
2) dotacji, darowizn, spadków i zapisów,
3) dochodów z majątku i imprez,
4) ofiarności publicznej,
5) wpływów z działalności gospodarczej.
2. OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach i wyłącznie w rozmiarze służącym realizacji celów statutowych OSP.
3. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą w całości realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczane do podziału między członków OSP.
§ 41
Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem OSP w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osobom, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanym dalej "osobami bliskimi",
2) przekazywania majątku OSP na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następować by miało bezpłatnie lub na warunkach preferencyjnych,
3) wykorzystywania majątku OSP na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich,
4) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie OSP, członkowie jego organów lub pracownicy, oraz ich osób bliskich.

ROZDZIAŁ VI

ZMIANY STATUTU I ROZWIĄZANIE OSP
§ 42
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków czynnych.
§ 43
1. Wnioski o zmianę statutu i rozwiązanie OSP może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
2. Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP, powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 44
1. W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania, uchwałę o rozwiązaniu OSP podejmuje sąd rejestrowy, wyznaczając likwidatora.
2. Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na własność właściwego terytorialnie sołectwa. Sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.